Wandel je veel of loop je binnenkort de Vierdaagse van Nijmegen? Dan verdienen je voeten extra aandacht. Wees lief voor ze en draag goeie wandelschoenen. Ondertussen doe je onderstaande oefeningen, het liefst elke dag , maar minimaal drie keer in de week.

Rekken van de kuitspieren

  • Ga met je voorvoet staan op de onderste trede van de trap.
  • Je hielen staan niet op de trap. Deze laat je zo veer mogelijk naar beneden zakken. Voel je hoe je kuitspieren rekken?
  • Hou dit dan 10 tellen vast en kom dan langzaam terug omhoog. Sta even op de punten van je voet en herhaal de oefening vijf keer.

Rekken van je enkels

  • Je zit met je knieën op de grond en legt een opgerolde handdoek onder je voeten op de plaats waar je voeten overgaan in je tenen .
  • Leun naar achteren en ga zitten op je hielen. Voel je de rek op je enkels en je voeten?
  • Hou 30 tellen vol en kom dan even overeind. Herhaal nog een keer.

Rekken en strekken

  • Ga met je rechterhand naar je linkervoet en geef je voet een hand. Je weeft hierbij je vingers door je tenen heen.
  • Hou dit 30 tellen vast.
  • Duw aansluitend je tenen 5 tellen naar beneden.
  • Herhaal dit 10 keer en wissel daarna van hand en voet.