Peesplaatontsteking

Onder je voet loopt een bindweefselband: de peesplaat. Dit is een enorm sterke pees die je onder je voetzool ziet lopen. Je kunt hem goed zien en voelen als je je voeten beurtelings spant en ontspant. De peesplaat ‘draagt’ als het ware je lichaam en vangt de schokken op als je loopt, rent of springt. Als deze peesplaat ontstoken raakt, wordt dit peesplaatontsteking of fasciitis-plantaris genoemd.

Het peesblad loopt vanaf de hiel en waaiert vervolgens bij de tenen uit naar de kopjes van de middenvoetsbeentjes. Het peesblad is erg flexibel en elastisch en kan heel wat spanning aan. Als de pees minder stevig zou zijn, zou de voet vanuit de enkel naar binnen doorzakken. Een peesplaatontsteking wordt meestal veroorzaakt door overbelasting waardoor er een te grote trekkracht komt te staan op de plaats van de aanhechting van de peesplaat onder de voet.

 

De klachten van peesplaatontsteking lijken erg op hielspoor

 

Bij een peesplaatontsteking heb je erge pijn onder je voet bij de hak met uitstraling naar de voetzool en aan de binnenzijde van het hielbeen. Mensen met peesplaatontsteking noemen vaak een branderig en stijf gevoel. Bovendien is de pijn het ergst als je een tijdje niet in beweging bent geweest.

 

Overbelastingblessure

 

Het is duidelijk dat het om een overbelastingblessure gaat. Dat is vervelend maar dat betekent dat er zeker ook iets aan is te doen: de oorzaak van de overbelasting opsporen en actie ondernemen.

Ben je plotseling (veel meer) gaan sporten? Ben je in gewicht aangekomen? Draag je andere schoenen die weinig ondersteuning bieden? Dan weet je wat je te doen staat.

Anders wordt het als je voor je werk veel moet staan of als je overpronatie hebt. Dan hebben je voeten altijd extra ondersteuning nodig in de vorm van aangemeten steunzolen van een podotherapeut óf kant en klare inlegzolen tegen overpronatie. Dit zijn overigens dezelfde zooltjes die voor hielspoor worden gebruikt. In beide gevallen moet de peesplaat worden ontzien en het voetgewelf worden ondersteund zodat het looppatroon wordt hersteld.

 

Oefeningen bij peesplaatontsteking (fasciitis plantaris)

 

Het beste kun je een paar keer per dag – te beginnen als je net uit bed bent – voorzichtig rek- en strekoefeningen doen. Doe de oefeningen altijd met beleid. Het is niet de bedoeling dat je de spieren en pezen rekt totdat ze pijn doen. Je mag een lichte spanning voelen!

Je kunt alle oefeningen doen die ook geschikt zijn voor hielspoor.

Heb je peesplaatontsteking? Ondersteun je voeten met onze hielspoor zooltjes.

Pin It on Pinterest

Share This