Oorzaken van hielspoor

 

Je hebt al kunnen lezen wat hielspoor is. Het is minstens zo belangrijk dat je weet wat de mogelijke oorzaak is dat je hielspoor hebt gekregen. En als geen hielspoor hebt, wil je natuurlijk weten hoe je deze pijnlijke aandoening kunt voorkomen.

Eigenlijk is de hoofdoorzaak van hielspoor overbelasting. De vraag die hier onmiddellijk op volgt is: wat is de oorzaak van de overbelasting van jouw voet?

De nummer 1 oorzaak hielspoor: overpronatie

Als je last hebt van hielspoor, voel je op dit moment maar één ding: die vreselijke pijn in je hiel en onder je voet. De belangrijkste oorzaak van hielspoor is overpronatie, iets waar ontzettend veel mensen last van hebben. Meestal lange tijd ongemerkt, totdat er lichamelijk klachten ontstaan, zoals hielspoor.


Wat is overpronatie?

Bij een gezond looppatroon komt je voet aan de buitenkant van de voet neer. Als de hak staat, volgt een moment waarop de spieren van de enkel een beetje verslappen en de voet een naar binnen kantelt. Hierbij veert de voetboog lichtjes door. Dit proces noemen we ‘proneren’.

Bij overpronatie gaat er iets mis in deze beweging en zakt de voetboog te ver door naar binnen en de voet kan zich vervolgens niet zo goed afzetten. De enkels en voeten zakken te ver door en het lichaamsgewicht wordt niet meer goed over de voeten verdeeld. Je voeten worden dus op de verkeerde plaats belast en moeten de ‘klappen’ opvangen als je loopt. Er komt grote druk op de peesplaat te staan die onder je voet van het hielbot naar de voorkant van je voet loopt. Precies bij de aanhechting van de peesplaat aan het hielbot ontstaat hielspoor.

Om deze belangrijks oorzaak van hielspoor te voorkomen en om hielspoorpijn te verminderen, draag je corrigerende hielspoor inlegzolen. De zolen zorgen ervoor dat je weer een normaal looppatroon krijgt en de voet niet meer overbelast raakt. Zo doorbreek je de cirkel en voorkom je overpronatie en hielspoor.

Meer oorzaken hielspoor door overbelasting van je voeten

Om de oorzaak van jouw hielspoor te achterhalen beantwoord je een aantal vragen:

  • Ben je het afgelopen jaar veel in gewicht aangekomen? Overgewicht kan bijdragen aan overpronatie. Het zou goed zijn om gewicht te verliezen maar begin alvast met het dragen van hielspoor inlegzolen zodat je voeten goed worden ondersteund.
  • Ben je zwanger? Dan kunnen de extra kilootjes een belasting vormen voor je voeten. Bovendien maken zwangerschapshormonen het bindweefsel in je hielen zwakker waardoor je voet sneller overbelast raakt. Dit is wellicht de oorzaak van je hielspoor. Hielspoor inlegzolen zijn voor jou een goede oplossing.
  • Ben je kort geleden begonnen met hardlopen? Bouw hardlopen altijd langzaam op. Maar zelfs dán kun je last krijgen van een blessure of overbelasting. Zorg daarom voor goede kwaliteit hardloopschoenen en vervang de schoenen op tijd. Hardlopen op versleten schoenen kan een hielspoor oorzaak zijn.
  • Doe je werk waarbij je langdurig stil moet staan? Langdurig stilstaan is niet de oorzaak van hielspoor maar het zal de bestaande klachten wel verergeren. In ieder geval is het belangrijk om schoenen te dragen die het voetgewelf voldoende ondersteuning bieden zodat je overpronatie voorkomt. Overpronatie is de nummer één oorzaak van hielspoor.
  • Doe je werk  waarbij je langdurig op een harde ondergrond, zoals asfalt of beton, moet staan?  Draag je vaak (erg) hoge hakken? Af en toe op hoge hakken lopen is voor de meeste mensen geen probleem. Draag je hele hoge hakken? Dan komt er wel heel veel druk te staan op je voorvoet en de voetboog wordt nauwelijks ondersteund. Wissel hoge hakken regelmatig af met een gewone schoen met een laag hakje en draag hier dan hielspoor inlegzolen in.
  • Heb je last van verkorte en stijve kuitspieren? Mensen die altijd op hoge hakken lopen, krijgen op den duur kortere kuitspieren. Naast het afwisselen van schoenen met een wat lagere hak met hielspoor inlegzolen, doe je er goed aan dagelijks hielspoor oefeningen te doen.
  • Heb je last van doorgezakte voeten? Bij doorgezakte voeten, kantelen de enkels ook een beetje naar binnen. Dit wordt overpronatie genoemd. Omdat dit de belangrijkste oorzaak van hielspoor is, wijden we hier een aparte alinea aan.

Pin It on Pinterest

Share This